BIDANG TUGAS JAWATANKUASA INDUK
- Menentukan polisi dan objektif Pusat Sumber Sekolah.
- Meluluskan program-program media yang dicadangkan oleh Ketua panitia mata pelajaran dan jawatankuasa kerja Pusat Sumber.
- Mendapatkan bahan yang diperlukan oleh setiap mata pelajaran.
- Menentukan sumber-sumber kewangan dan cara perbelanjaan.
- Mengagihkan dan menyelaraskan peruntukan pembelian bahan.
- Merangka strategi perkembangan PSS dan aktivitinya.
- Mengkaji dan menilai perkhidmatan yang diberikan untuk mengetahui keberkesanannya.
- Menyediakan keperluan pejabat yang diperlukan.
Menguruskan pelbagai perkhidmatan PSS untuk faedah pengguna iaitu guru dan pelajar.
Merangka perbelanjaan pengurusan dan pembangunan tahunan PSS untuk dekemukakan dan mendapatkan kelulusan jawatankuasa pentadbiran PSS.
Mengemukakan laporan perjalanan setiap penggal untuk dikaji dan dinilai oleh jawatankuasa pentadbiran PSS.
Bertindak sebagai penghubung di antara pihak sekolah dengan masyarakat dan agensi luar.
Mengumpul dan mengedar maklumat tentang penggunaan pelbagai media yang terkini.
Menentukan kepelbagaian jenis bahan tersebut adalah bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran.
PUSAT SUMBER SEKOLAH
SEK.KEB.TAMPIN
73000 TAMPIN
NEGERI SEMBILAN
SENARAI TUGAS AJK INDUK DAN AJK KERJA :
TUGAS AJK INDUK:
1. Menentukan polisi dan objektif Pusat Sumber Sekolah
2. Meluluskan program-program media yang dicadangkan oleh guru kanan mata pelajaran/ Jawatankuasa
kerja PSS.
3. Mendapatkan bahan yang diperlukan
-menentukan sumber-sumber kewangan dan cara perbelanjaannya. Pengagihan penyelarasan
peruntukan pembelian-pembelian bahan
-menyediakan garis panduan belanja mengurus
4. Merangka strategi pengembangan PSS/aktiviti.
5. Mengkaji dan menilai perkhidmatan yang diberikan untuk mengetahui keberkesanannya.
Sebagai penasihat dalam jentera pentadbiran PSS.
Memastikan PSS berjalan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Unit Teknologi Pendidikan.
Membantu dan menasihat perancangan,pelaksanaan program untuk mendapatkan alat atau media serta lain-lain kemudahan.
Membentuk satu dasar yang praktikal bersama pengerusi-pengerusi/penyelaras di sekolah dan menyelaraskan dengan PSS sekolah-sekolah di daerah.
Mengadakan perbincangan dengan pegawai UTP,PPD,JPNS,PSPN untuk kemajuan dan kelancaran PSS sekolah.
Menasihat dan membantu mengurus perbelanjaan tahunan dan jangka panjang dengan kerjasama AJK PSS.
Memberi pandangan serta penilaian yang berterusan terhadap kegiatan-kegiatan pengajaran dan pembelajaran.
Menyediakan kemudahan-kemudahan mengendali dan membaiki alatan pengajaran.
Menyebarkan konsep PSS kepada guru,pelajar dan masyarakat tempatan.
Sebagai ketua pentadbiran PSS.
Memastikan PSS berjalan dengan berkesan untuk mencapai objektif PSS.
Membentuk satu dasar praktikal bersama penasihat mengenai perkhidmatan media di sekolah dan menyelaraskan kegiatan-kegiatan ini dengan kerjasama dan bantuan AJK PSS.
Menyelaras kursus dalaman bagi guru-guru yang memerlukannya.
Merancang untuk mendapatkan bantuan derma dari pihak-pihak tertentu dalam pelbagai bentuk modal dan fizikal seperti wang tunai , derma buku,bahan-bahan BBM serta kepakaran tertentu.
Merancang perbelanjaan tahunan dan jangka panjang dengan kerjasama AJK PSS.
Membuat penilaian yang berterusan terhadap kegiatan-kegiatan pengajaran dan pembelajaran.
Melahirkan satu suasana yang boleh menggalakkan guru-guru dan pelajar menggunakan PSS dengan sepenuhnya demi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.
Memastikan penggunaan PSS digunakan secara optimum oleh guru dalam panitia setiap hari.
Dengan bantuan ahli panitia dapat mengemaskinikan buku stok BBM masing-masing.
Pemusatan bahan bukan buku BBM setiap panitia dikemaskini dengan nombor perolehan.
Memastikan bilangan koleksi BBM setiap panitia sentiasa meningkat.
Bersama-sama ahli panitia membina BBM bukan cetak.
Mengadakan kursus dalaman bagi tujuan meningkatkan P & P.
Menyimpan rekod kadar guna BBM ahli panitia seperti audio visual dan bukan audio visual dan menyerahkan data penggunaannya kepada AJK Pusat Sumber Guru untuk dianalisa.(Borang BBM1)
Bekerjasama dengan pihak PSS dalam segala aktiviti yang telah dirancang.
Menghantar satu salinan laporan aktiviti panitia kepada Penyelaras PSS.
Membuat kajian dan tindakan bagi pelajaran masing-masing.
Memastikan panitia masing-masing menyediakan BBM untuk tujuan pertandingan BBM KBKK peringkat sekolah oleh PKG.(Bagi panitia yang terpilih untuk penyertaan pertandingan)
Mengadakan pameran bertema. ( Bagi panitia yang terpilih sahaja)
TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA KERJA PSS:
1. Menguruskan berbagai perkhidmatan PSS untuk faedah penggunaan iaitu pelajar dan guru.
2. Merangka perbelanjaan pengurusan dan pembangunan tahunan PSS untuk dikemukakan
Dan mendapatkan kelulusan jawatankuasa pentadbiran PSS.
3. Mengemukakan laporan perjalanan PSS setiap penggal untuk dikaji dan dinilai oleh
Jawatankuasa pentadbiran PSS.
4. Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi luar/masyarakat dalam
pengumpulan dan penyebaran maklumat-maklumat yang berkaitan dengan penggunaan
pelbagai jenis media.
5. Merancang/memilih dan menentukan tajuk-tajuk bahan untuk pengajaran pembelajaran di
sekolah.
6. Menentukan kepelbagaian jenis bahan pengajaran pembelajaran adalah bersesuaian dengan
sukatan pelajaran yang berkaitan.
7. Mendapatkan kerjasama dalam usaha menghasilkan bahan pengajaran pembelajaran
daripada guru,murid, kelab atau persatuan secara individu atau kolektif.
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
Merancangdan melaksanakan dasar dan program tahunan PSS bersama pengetua, kakitangan PSS, guru dan pelajar sekolah.
Merancang dan mengurus belanjawan tahunan PSS bersama AJK Kurikulum sekolah.
Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif, seimbang dan kemaskini.
Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Maklumat dan perkhidmatan PSS yang dapat menyokong pelaksanaan P&P.
Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM) dan pembudayaan ilmu.
Merancang, melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan program latihan dalaman berhubung dengan PSS.
Merancang dan mengurus program promosi PSS.
Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan P&P berasaskan sumber.
Berhubung dan bekerjasama dengan Pusat Sumber Pendidikan Negeri/PKG/Perpustakaan awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan program PSS.
Menyelia dan mengurus bahan-bahan PSS.
Menyedia dan mengedar minit mesyuarat JK Induk /Kerja PSS.
Memantau dan mengawal selia pelaksanaan program PSS.
Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan PSS.
Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan /PSS Negeri.
Menjalankan penyelidikan/ kajian tindakan berhubung dengan perkhidmatan PSS.
Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan,pengurusan, program dan aktiviti serta kewangan PSS.
Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program PSS khasnya Laporan PSS dan NILAM kepada BTP melalui PKG dan PSPN pada bulan Oktober setiap tahun.
Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.
Penolong Penyelaras:
Menjadi pencatat dalam mesyuarat AJK Kerja PSS dan menyediakan minit mesyuarat.
Memastikan minit mesyuarat disemak oleh Penyelaras PSS.
Membantu pengurusan dan pengoperasian PSS di sesi petang.
Menghadiri segala mesyuarat /kursus luaran (seperti anjuran PKG ) jika penyelaras tidak dapat menghadirinya.
Bersama Penyelaras PSS
Guru Perpustakaan
Melantik Pengawas-pengawas perpustakaan.
Menyediakan jadual waktu penggunaan perpustakaan.
Memastikan keceriaan perpustakaan.
Memastikan perpustakaan mempunyai ciri-ciri keselamatan/peraturan.
Membuat promosi untuk perpustakaan.
Menguruskan bahan buku:
kegiatan pengkelasan
pengkatalogan
pengrekodan buku stok
rekod penggunaan
pinjaman dan baik pulih
Sediakan Carta Organisasi Jawatankuasa Perpustakaan
Orientasi penggunaan katalog kepada semua pelajar.
Menyediakan mesyuarat dengan jawatankuasa pepustakaan sekurang-kurangnya 2 kali.
Mempamerkan panduan keselamatan dalam perpustakaan.
Membuat fail tegak.
Menguruskan stok akhbar/ majalah.
Menggunting dan mempamerkan keratan akhbar.
Membuat katalog/ stok bagi akhbar/majalah.
Menjilidkan majalah dalam tahun semasa.
Membuat stok dan inventori bilik
Mengemaskinikan fail perpustakaan.
Mendedahkan MENU PSS dan penggunaannya untuk panduan guru.
Merancang dan menjalankan aktiviti perpustakaan terutamanya Program Galakan Membaca.
Melatih dan menyelia pengawas perpustakaan untuk pengurusan perpustakaan
Menguruskan papan kenyataan bilik.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
Guru Bilik Tayang
Mengadakan mesyuarat jawatankuasa sekurang-kurangnya 2 kali.
Merancang aktiviti tahunan.
Menyediakan dan mempamerkan peraturan yang sesuai.
Membuat promosi bilik terutama siaran TV Pendidikan kepada guru/ pelajar.
Membuat carta organisasi jawatankuasa bilik Tayang.
Menyusun bahan audio video mengikut Sistem Pengkelasan Perpuluhan Dewey
Membuat edaran bahan-bahan yang ada.
Menguruskan tempahan/ penggunaan bahan / bilik serta pinjaman / penggunaan bilik Tayang
Membuat laporan setiap bulan (Penggunaan TVP)untuk dihantar ke PKG .
Membuat pengkelasan,stok dan katalog bahan-bahan APD.
Membuat laporan penggunaan.
Mempamerkan panduan keselamatan dalam bilik Tayang.
Membuat stok dan inventori bilik.
Menyediakan jadual waktu penggunaan bilik.
Mengemaskinikan fail bilik Tayang
Membuat rakam salin rancangan-rancangan radio dan TV.
Menentukan alat dan bahan dalam keadaan baik dan boleh digunakan.
Menceriakan bilik.
Menguruskan papan kenyataan bilik.
Menyediakan buku log penggunaan.
Melaporkan kerosakan alat kepada Penyelaras PSS untuk dibaik pulih atau diganti segera.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
Mengadakan mesyuarat jawatankuasa sekurang-kurangnya 2 kali.
Menguruskan radio sekolah.
Menerbitkan Buletin Pusat Sumber Sekolah (Sekurang-kurangnya 2 kali setahun).
Menyimpan dan merekod semua dokumen berkaitan dengan aktiviti PSS & sekolah.
Menyediakan “Laman Sekolah” . (Merekod semua gambar-gambar aktiviti yang dijalankan.)
Mengemaskinikan fail.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
Guru Bilik Media
Mengadakan mesyuarat jawatankuasa sekurang-kurangnya 2 kali.
Menyediakan peraturan penggunaan bilik.
Membuat promosi bilik.
Membuat carta organisasi jawatankuasa bilik Media .
Menyenaraikan bahan-bahan BBM dan lokasi membuat edaran kepada semua guru.
Menguruskan proses pinjaman dan pemulangan.
Menyediakan bahan-bahan pembinaan BBM kepada semua guru.
Merekodkan dan menstok bahan BBM yang dihasilkan oleh Panitia.
Memastikan panitia yang terpilih untuk penyediakan pakej BBM KBKK membina BBM memenuhi
syarat yang dikehendaki.
Memproses bahan,mengkelas katalog,rekod inventori,pinjaman,baik pulih bahan BBM dan hapus kira.
Membuat analisa dan penggunaan BBM(Audio visual dan bukan audio visual) yang diserah oleh ketua panitia.(Borang BBM1)
Mengadakan langkah-langkah keselamatan / peraturan kepada semua guru.
Membuat stok dan inventori bilik.
Memastikan BBM dalam keadaan baik.
Mengarahkan AJK pelajar membaiki alatan BBM yang rosak.
Mengorganisasikan bahan supaya guru mudah mengesan bahan.
Menceriakan bilik.
Menguruskan papan kenyataan bilik
Mengemaskinikan fail bilik BBM.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
Mengadakan mesyuarat jawatankuasa sekurang-kurangnya 2 kali setahun.
Menyediakan peraturan penggunaan bilik.
Membuat promosi bilik.
Membuat carta organisasi jawatankuasa bilik SALC.
Menyenaraikan bahan-bahan BBM dan kemudahan bilik, membuat edaran kepada semua guru.
Menguruskan penggunaan bilik.
Menyediakan jadual waktu penggunaan bilik .
Mengkatalog dan mengklafikasikan bahan-bahan di dalam bilik.
Memastikan bilik SALC mempunyai ciri-ciri keselamatan/peraturan.
Membuat stok dan inventori bilik.
Menceriakan bilik.
Mengemaskinikan fail bilik SALC
Menyediakan aktiviti Bilik SAL.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
Menyediakan peraturan penggunaan bilik.
Membuat promosi bilik.
Membuat carta organisasi jawatankuasa bilik komputer.
Menyenaraikan kemudahan bilik, membuat edaran kepada semua guru.
Menguruskan penggunaan bilik.
Menyediakan jadual waktu penggunaan bilik komputer.
Memastikan keceriaan bilik komputer.
Memastikan bilik komputer mempunyai ciri-ciri keselamatan/peraturan.
Membuat stok dan inventori bilik.
Mengemaskinikan fail bilik komputer.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
Mengadakan mesyuarat jawatankuasa sekurang-kurangnya 2 kali setahun .
Memastikan pelajar-pelajar Tahun 1,2,3, 4, 5 dan 6 mempunyai buku NILAM.
Menyediakan pangkalan data dan maklumat-maklumat yang berkaitan Program NILAM.
Membuat analisis program NILAM berdasarkan data terkumpul.
Memasukkan dan mengemaskini data dari masa ke masa.
Menjadi urusetia untuk pemberian anugerah NILAM peringkat sekolah.
Memantau perjalanan program NILAM & Laluan Iqra’.
Menyediakan laporan berkala dan laporan tahunan bertulis.
Menganjurkan aktiviti galakan membaca/ Program NILAM peringkat sekolah.
Menyelia pelaksaan Program Laluan Iqra’ .
Tentukan bahan bacaan pelajar.
Memantau dan membuat penilaian aktiviti.
Membuat laporan dan pencapaian.
(Rujuk Buku Penggredan sebagai panduan pengurusan)
0 comments:
Post a Comment